Sen var det tack och hej jag tänker aldrig gifta mig

Fryst citroncheesecake
Receptet är från 87 och är en del i mitt gymnasiearbete. Jag är dessutom med i månadens sötsak.
5 dl gräddfil
2 äggulor
1,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
rivet skal från en citron
saft från en citron
3 dl vispgrädde
2 äggvitor
7-8 krossade Digestivekex 
Sila gräddfilen genom kaffefilter 10-12 timmar. Vispa gulor, socker och vaniljsocker kraftigt. Tillsätt citronskal och saft. Rör om. Tillsätt gräddfilen och vispa smeten slät. Vispa grädden och rör ner den, vispa vitorna till hårt skum och vänd försiktigt ner dem. Strö fyra krossade kex i botten på en form med löstagbar kant. Häll i smeten och strö lite kex över. Ställ kakan i frysen, minst 3 timmar. 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0