Vi målade bilder för varandra om vad livet har gett och kan ge

Gömd bakom en trädörr och ett hänglås i en källare till ett hyreshus bland julsaker och flyttkartonger står mormors utemöbler, en rutig kylväska från stenåldern och flytvästar. Gamla verktyg och båtdelar. Mormors liv som ung blir med ens mer verkligt, friare i Boden, båt och coola kompisar i Småland. Tiden när jag var liten och morfar levde med båt och campingar visar sig i ett litet hopträngt förråd. Det blir en så stor kontrast mot den lilla tanten nu som bor i en tvåa mitt i stan, centrum på andra sidan gatan, några vänner hon träffar om hon orkar och närmre naturen kommer hon inte än med några träd på baksidan. Hon är gammal, har svårt att gå och hör dåligt.
Jag vill inte att hon ska försvinna. Även om delar av hennes ungdom bara ligger nerpackad i lådor vill jag att hon fortfarande ska kunna berätta om den. Det kommer blir så tomt. Och när pappa säger att snart kommer väl vi få rensa ut förrådet vill jag egentligen bara gråta. 
 
Men det finns inte bara sorgliga saker med att rensa ut gamla ställen. När min bror städade hennes köksskåp fanns det massa trevliga saker. Fick en burk mormors mamma en gång köpt, hjärtformar varken jag eller mormor visste att hon hade och muffinsformar jag velat ha sen hon fyllde 75. 
Om jag blev glad? Jaa-aaadå. Levde på överskottsglädje hela kvällen tills jag nästan somnade i bilen hem. 


Kommentarer
Malin

Va fint skrivet Jenny!:(<3

Svar: Åh tack<3
somethinglikeu.blogg.se

2013-02-11 @ 11:31:20
URL: http://Livetenligtmalin.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0